Jak gotować fasolę aby była zdrowa -
fasola biały jaś

Jak gotować fasolę aby była zdrowa

Niby taka prosta rzecz  ale okazuje się, że trzeba wiedzieć jak gotować fasolę aby była zdrowa i nie szkodziła. Fasola jaś jest doskonałym źródłem białka. Cenna dla wegetarian i wegan jako zamiennik mięsa ale trzeba pamiętać, że zawiera również szkodliwe puryny i to właśnie ich należy się pozbyć, poddając fasolę odpowiedniemu przygotowaniu i obróbce termicznej. Dotyczy to wszystkich rodzajów roślin strączkowych choć postępowanie w stosunku do każdego z nich może się nieco różnić. W tym wpisie skupiam się wyłącznie na gotowaniu fasoli białej tzw: jasia. Eliminacja puryn przyczynia się do lepszego trawienia fasoli oraz braku wzdęć, które często bywają obecne po zjedzeniu właśnie roślin strączkowych źle przygotowanych i o zgrozo – łączonych z tłustym mięsem typu boczek bądź kiełbasa. Fasolkę po  „bretońsku” można przyrządzić bez mięsa, jest nawet o niebo lepsza. Jakie triki zastosować aby fasola była zdrowa i nie powodowała dolegliwości żołądkowo-jelitowych w dalszej części wpisu.

Przygotowanie fasoli przed gotowaniem

Jeżeli zamierzamy przyrządzić jakąś potrawę z fasoli trzeba niestety sobie to zaplanować co najmniej dzień wcześniej. Suchą i czystą fasolę namaczamy minimum 12 godzin. Mi to wychodzi znacznie dłużej, wieczorem namaczam fasolę a gotuję po południu dnia następnego. Do moczenia dodajemy 4 części wody na 1 część fasoli. Wodę można wymienić 1 lub 2 razy. Nie jest to jednak konieczne. Ważne jest natomiast aby absolutnie nie gotować ziaren w wodzie, w której się moczyły. Należy ją wylać i dodatkowo przed gotowaniem namoczoną fasolkę przepłukać jeszcze pod bieżącą wodą.

fasola biały jaś

Gotowanie fasoli

Opłukaną fasolę zalewamy wodą, gotujemy kilka minut doprowadzając do „zaszumienia”. Następnie wylewamy wodą z pianą i ponownie płuczemy. Powtórnie zalewamy ziarna wodą i gotujemy bez przykrywki zbierając od czasu do czasu powstający „szum”.

Kilka trików pozwalających na jeszcze skuteczniejsze pozbycie się puryn z fasoli:

  • gotowanie ziaren z dodatkiem nasion kopru włoskiego lub kminku, które pomagają uniknąć gazów
  • gotowanie bez przykrywki
  • pierwsze gotowanie przeprowadzamy na dużym ogniu, następne na wolnym
  • gotujemy ok. 1 godziny /fasola jest gotowa jak można ją z łatwością rozgnieść widelcem/
  • pod koniec gotowania dobrze jest dodać octu winnego lub octu jabłkowego, który wspomaga eliminację trujących substancji
  • solić najlepiej pod koniec gotowania ok. 15 minut przed końcem. Posolone wcześniej ziarna mogą się dobrze nie ugotować

Ech niby taka prosta sprawa a trochę zachodu jednak z tym jest. Przyznam się, że fasolę gotuję od niedawna. Wcześniej praktycznie jej nie jadałam ale szukanie zdrowych alternatyw skłoniło mnie do bliższego zainteresowania się sprawą. Z fasoli można przyrządzać wiele wspaniałych potraw a numerem jeden jest u mnie wegański smalec przygotowany właśnie z ziaren ugotowanej fasoli, cebulki, jabłka i przypraw.Ech palce lizać.

Jak wspominałam fasola biały jaś jest wspaniałym zamiennikiem mięsa ze względu na zawarte w niej białko. Jednak na tym nie kończą się jej dobroczynne właściwości. Jako jedna z nielicznych fasoli doskonale alkalizuje organizm. Dodatkowo korzystnie działa na płuca, wspomaga układ trawienny oraz obniża poziom cukru we krwi. Nie ma jednak róży bez kolców i w nadmiarze może powodować wola. Osoby z takimi skłonnościami i nie tylko, powinny zatroszczyć się o wspomaganie jodem choćby dodając do  gotowania fasoli glony morskie.

Mam nadzieję, że rozjaśniłam trochę zagadnienie jak gotować fasolę aby była zdrowa, przynajmniej osobom które nie miały o tym pojęcia. W sumie to ciekawa jestem czy takie istnieją bo może to jest jasna i oczywista sprawa 🙂 ? No dla mnie do niedawna była to „czarna magia” 😉

Informacje zawarte na blogu są moimi subiektywnymi dociekaniami, obserwacjami i z chęcią się tym dzielę.

  • Murek

    No trochę zachodu z tym jest ale gra warta świeczki. Fasola to białko co dla ćwiczących osób jest bardzo ważne. A ile smacznych potraw można z niej robić hehe 🙂

    • AgiPegi

      Dokładnie, uwielbiam smalec z fasoli i wegetariańską fasolkę po bretońsku, mniam palce lizać 🙂

  • Ramonina

    No kurcze niby zwykła fasola a ile certolenia się. Ale jak trzeba to trzeba, w sumie to nie o wszystkim wiedziałam.

  • Wiem jak przygotować fasolę, ale niestety ale nie przepadam za nią. Jedynie gdzie mi smakuję to zupa meksykańska 🙂

    • AgiPegi

      No tak nie każdy ją lubi, ja również lubię ją w kilku potrawach, w smalcu wegańskim i wegańskiej fasolce a`la po bretońsku 😉

  • No proszę- człowiek uczy się całe życie :).
    Dziękuję za cenne informacje.

    • AgiPegi

      🙂 Tak jest uczymy się przez cały czas…

  • Renata

    Wiem już jaki popełniałam błąd, że moja fasola była twarda. Soliłam na początku!! Teraz juz wiem, że trzeba solic pod koniec. Dzięki 🙂

    • Rytmy Natury

      Tak Renato ja też popełniałam ten błąd i miałam twardą i niesmaczną fasolę.

  • Pingback: Ta fasolka po bretońsku jest mega zdrowa i nie wzdyma !! - Rytmy Natury()

  • Olka Fasolka

    Niestety moczenie fasoli to mit… Podczas tak długiego namaczania zachodzą procesy fermentacji i o zgrozo fasola się psuje i powoduje wzdęcia
    Wiec jak gotować
    Garnek woda łyżka oleju i pół godziny
    Zmiana wody i …
    Garnek woda łyżka oleju … Tak 4 razy czyli ok 2 godziny gotowania .

    • Rytmy Natury

      Daj spokój w tak krótkim czasie nawet nie ma mowy o procesie fermentacji czy o psuciu. Ja moczę i żadnych wzdęć i innych sensacji nie miewam…Oczywiście wodę po moczeniu trzeba wylać i fasolę dokładnie przepłukać. Olej roślinny natomiast pod wpływem wysokiej temperatury robi się nie fajny dla organizmu…takie oleje tylko na zimno…

  • Tomasz

    Ależ zachodu z tą fasolą…