Jak gotować fasolę aby była zdrowa

Niby taka prosta rzecz  ale okazuje się, że trzeba wiedzieć jak gotować fasolę aby była zdrowa i nie szkodziła. Fasola jaś jest doskonałym źródłem białka. Cenna dla wegetarian i wegan jako zamiennik mięsa ale trzeba pamiętać, że zawiera również szkodliwe puryny i to właśnie ich należy się pozbyć, poddając fasolę odpowiedniemu przygotowaniu i obróbce termicznej. Dotyczy to wszystkich rodzajów roślin strączkowych choć postępowanie w stosunku do każdego z nich może się nieco różnić. W tym wpisie skupiam się wyłącznie na gotowaniu fasoli białej tzw: jasia. Eliminacja puryn przyczynia się do lepszego trawienia fasoli oraz braku wzdęć, które często bywają obecne po zjedzeniu właśnie roślin strączkowych źle przygotowanych i o zgrozo – łączonych z tłustym mięsem typu boczek bądź kiełbasa. Fasolkę po  „bretońsku” można przyrządzić bez mięsa, jest nawet o niebo lepsza. Jakie triki zastosować aby fasola była zdrowa i nie powodowała dolegliwości żołądkowo-jelitowych w dalszej części wpisu.

Przygotowanie fasoli przed gotowaniem

Jeżeli zamierzamy przyrządzić jakąś potrawę z fasoli trzeba niestety sobie to zaplanować co najmniej dzień wcześniej. Suchą i czystą fasolę namaczamy minimum 12 godzin. Mi to wychodzi znacznie dłużej, wieczorem namaczam fasolę a gotuję po południu dnia następnego. Do moczenia dodajemy 4 części wody na 1 część fasoli. Wodę można wymienić 1 lub 2 razy. Nie jest to jednak konieczne. Ważne jest natomiast aby absolutnie nie gotować ziaren w wodzie, w której się moczyły. Należy ją wylać i dodatkowo przed gotowaniem namoczoną fasolkę przepłukać jeszcze pod bieżącą wodą.

fasola biały jaś

Gotowanie fasoli

Opłukaną fasolę zalewamy wodą, gotujemy kilka minut doprowadzając do „zaszumienia”. Następnie wylewamy wodą z pianą i ponownie płuczemy. Powtórnie zalewamy ziarna wodą i gotujemy bez przykrywki zbierając od czasu do czasu powstający „szum”.

Kilka trików pozwalających na jeszcze skuteczniejsze pozbycie się puryn z fasoli:

  • gotowanie ziaren z dodatkiem nasion kopru włoskiego lub kminku, które pomagają uniknąć gazów
  • gotowanie bez przykrywki
  • pierwsze gotowanie przeprowadzamy na dużym ogniu, następne na wolnym
  • gotujemy ok. 1 godziny /fasola jest gotowa jak można ją z łatwością rozgnieść widelcem/
  • pod koniec gotowania dobrze jest dodać octu winnego lub octu jabłkowego, który wspomaga eliminację trujących substancji
  • solić najlepiej pod koniec gotowania ok. 15 minut przed końcem. Posolone wcześniej ziarna mogą się dobrze nie ugotować

Ech niby taka prosta sprawa a trochę zachodu jednak z tym jest. Przyznam się, że fasolę gotuję od niedawna. Wcześniej praktycznie jej nie jadałam ale szukanie zdrowych alternatyw skłoniło mnie do bliższego zainteresowania się sprawą. Z fasoli można przyrządzać wiele wspaniałych potraw a numerem jeden jest u mnie wegański smalec przygotowany właśnie z ziaren ugotowanej fasoli, cebulki, jabłka i przypraw.Ech palce lizać.

Jak wspominałam fasola biały jaś jest wspaniałym zamiennikiem mięsa ze względu na zawarte w niej białko. Jednak na tym nie kończą się jej dobroczynne właściwości. Jako jedna z nielicznych fasoli doskonale alkalizuje organizm. Dodatkowo korzystnie działa na płuca, wspomaga układ trawienny oraz obniża poziom cukru we krwi. Nie ma jednak róży bez kolców i w nadmiarze może powodować wola. Osoby z takimi skłonnościami i nie tylko, powinny zatroszczyć się o wspomaganie jodem choćby dodając do  gotowania fasoli glony morskie.

Mam nadzieję, że rozjaśniłam trochę zagadnienie jak gotować fasolę aby była zdrowa, przynajmniej osobom które nie miały o tym pojęcia. W sumie to ciekawa jestem czy takie istnieją bo może to jest jasna i oczywista sprawa 🙂 ? No dla mnie do niedawna była to „czarna magia” 😉