Najzdrowsze warzywa czyli przeciwrakowa dwunastka krzyżowa

A gdyby tak te najzdrowsze warzywa były remedium na wszelkie nowotworowe historie? No właśnie, w całej naturalnej aptece to właśnie warzywa krzyżowe zwalczają jedną z najstraszliwszych plag na świecie – raka.

najzdrowsze warzywa

Nazwa krzyżowe wywodzi się ze skojarzenia ich czteropłatkowych kwiatów z krzyżem.  Jeszcze do niedawna pomysł zapobiegania nowotworom za pomocą diety byłby uważany za herezję naukową. Obecnie naukowcy zdają sobie sprawę, że składniki pokarmowe odgrywają istotną rolę w walce z o zdrowe komórki. Wychwytują one wolne rodniki, powodujące uszkodzenia komórek i ich mutacje. Pobudzają również enzymy, które usuwają i neutralizują inne kancerogeny. Składniki pokarmowe mogą wpływać na nowotwory w każdym stadium ich rozwoju – od momentu aktywizacji do złośliwego rozrostu, który często następuje dopiero po wielu latach.

Wzmacnianie naturalnej obrony organizmu przeciw nowotworom jest odpowiedzią na niepowodzenia metod leczenia w XX wieku, spowodowane niewiedzą, beztroską a dla niektórych po prostu spuścizną genetyczną. Działanie składników pokarmowych pochodzących z czystej chemicznie żywności może uchronić ludzkość przed konsekwencjami wszelkich zanieczyszczeń.

Skoro z każdej strony jesteś bombardowany kancerogenami dlaczego by tak nie utworzyć tarczy ochronnej zanim rak zaatakuje?

Pewne odkrycia w tym kierunku poczynił już profesor Wattenberg i to zupełnie przypadkowo. Zostały one potwierdzone przez słynnego epidemiologa, doktora Saxona Grahama. W połowie lat 70-tych ze swoją ekipą przebadał on 256 białych mężczyzn z rakiem jelita grubego oraz 783 bez tej choroby. Pytano ich o częstość spożywania warzyw m.in pomidorów, białej kapusty, sałaty, brukselki, brokułów, rzepy, kalafiorów i marchwi. Jedzący najwięcej tych warzyw mieli najniższy wskaźnik zachorowalności na tę chorobę. Ci którzy spożywali je ponad 2 razy dziennie zapadali na raka jelita grubego rzadziej niż ci którzy nie jedli tych warzyw wcale lub bardzo rzadko. Stwierdzono również tzw. „efekt dawki” czyli im więcej konsumpcji tym większe efekty terapeutyczne. Oznacza to również, że działanie jest prawdziwe a nie tylko chwilowe czy przypadkowe.

Naukowcy podjęli się również oceny działania poszczególnych warzyw w tej grupie. Najkorzystniej wypadła kapusta. Okazało się, że spożywanie jej co najmniej raz w tygodniu może zredukować ryzyko zachorowania na raka jelita o 1/3. Co ciekawe, nawet sięganie po nią raz na 2-3 tygodnie zmniejsza to ryzyko o 40%. Podobnie działa kapusta kiszona, brokuły i brukselka.

Doktor Graham opisał swoją pracę w „Amerykańskim Przeglądzie Epidemiologicznym”. Znaczenie tego odkrycia zwiększyły również badania profesora Wattenberga, który podawał szczurom i myszom niewielkie ilości warzyw krzyżowych, jednocześnie wstrzykując im powszechne kancerogeny. U wielu biednych zwierzątek nie pojawiło się raczysko. Były one w jakiś sposób przed nim chronione. W 1978 roku profesor ogłosił wyniki swoich badań, w których wyizolował z tych najzdrowszych warzyw indole czyli te substancje chemiczne odpowiedzialne za prewencję przeciwrakową.

Doktor Graham zauważył zbieżność wyników swoich badań przeprowadzonych na ludziach z wynikami profesora Wattenberga. Profesor kontynuował jednak swoje badania w kierunku tajemnicy ochronnego działania składników najzdrowszych warzyw krzyżowych. Wykazał wraz z innymi naukowcami, iż składniki pokarmowe mają wpływ na przewlekły proces powstawania nowotworu trwający często przez długie lata. Najpierw prawidłowe komórki muszą być zmienione przez kancerogeny takie jak np. dym tytoniowy, pestycydy, promieniowanie czy inne nieznane czynniki. Owe zmienione komórki dokonują nieprawidłowego podziału, złośliwieją i rozrastają się. Rozwój nowotworu jest procesem stopniowym i długofalowym. Wkroczenie w ten proces w danym momencie może przyspieszyć, zatrzymać czy nawet go odwrócić. I właśnie te pewne składniki pokarmowe mają możliwość ingerowania w proces chorobowy. Niektórym z nich udaje się to na poziomie komórkowym. Jeśli np kancerogen dostanie się do komórki w której obecny jest dany składnik pokarmowy, nie uda mu się przez niego przebić. Ten składnik jest w stanie obronić komórkę przed atakiem i próbą zmiany jej DNA. Oznacza to nic innego jak zwalczanie raczyska w najwcześniejszym stadium.

Inne pokarmy działając jako antyoksydanty, mogą wychwytywać i niszczyć kancerogeny, jeszcze inne produkują wczesne wychwytywacze jak i późniejsze czynniki obronne.

Istota problemu leży w mobilizacji systemu ochronnego organizmu

Wiele składników pokarmowych wykorzystuje naturalny system odtruwający organizmu, który przyswaja korzystne elementy a wydala szkodliwe. Najzdrowsze warzywa krzyżowe prawdopodobnie podkręcają totalnie działanie systemu odtruwającego. Składniki tych warzyw w tym indole i jeszcze inne np.ditioltiony pobudzają enzymy tego systemu. Powoduje to szybsze oczyszczanie organizmu oraz uwalnianie glutationu czyli naturalnego przeciwutleniacza wspomagającego wydalanie toksyn i kancerogenów.

Profesor nadzwyczajny toksykologii, Thomas Kensler podawał do jedzenia zwierzętom aflatoksyny znane jako czynniki rakotwórcze. Część z nich karmił również ditioltionami takimi jakie znajdują się w kapuście. Następnie badał ich komórki w zakresie zawartości glutationu. U zwierząt karmionych ditioltionami występowało dwukrotnie więcej glutationu oraz dziesięciokrotnie więcej enzymów wiążących glutation z kancerogenami a uszkodzenia komórek spowodowane aflatoksynami były mniejsze o ok. 90%.

Eksperymenty profesora Wattenberga natomiast wykazały, że te najzdrowsze warzywa krzyżowe zarówno surowe jak i poddane obróbce cieplnej wykazują identyczne działanie detoksykacyjne. Zwraca jednak uwagę na fakt, że indole zawarte w kapuście najbardziej wykazują swoją skuteczność gdy zostaną wprowadzone do organizmu przed kancerogenami. Jednak inne składniki wyodrębnione z warzyw krzyżowych tzw. izofiocyjaniny zwalczają raka jelita grubego jeśli zostaną podane w tydzień po kancerogenach.

Przeprowadzona w Instytucie Onkologicznym w USA wewnętrzna analiza 7 badań wykazała, że w 6 z nich stwierdzono rzadszą zachorowalność na raka jelita grubego wśród osób jedzących sporo warzyw krzyżowych. Wyniki spływały z różnych państw m.in z Japonii, Norwegii, Izraela, USA czy Grecji. Większość z nich dotyczyła kapusty, kalarepy, brukselki czy brokułów.

Inne obserwacje przeprowadzone w różnych populacjach zwracały uwagę na możliwość zapobiegania przez warzywa krzyżowe również innym odmianom raka: płuc, pęcherza moczowego czy prostaty. Jak widać nierozsądnym byłoby ignorowanie sygnałów dot. pozytywnego wpływu warzyw krzyżowych.

Najlepiej postąpili Starożytni Rzymianie. Kierując się wiarą w naturę przegnali wszelkich lekarzy z miasta i dbali o zdrowie jedząc kapustę. Coś w tym jest…

Przeciwrakowa Dwunastka Krzyżowa

  1. Brokuły
  2. Brukselka
  3. Brukiew
  4. Chrzan
  5. Gorczyca
  6. Jarmuż
  7. Kalafior
  8. Kalarepa
  9. Kapusta
  10. Rzepa
  11. Rzeżucha
  12. Rzodkiew

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz