Pragniesz na długo zachować młodość i urodę ? Jedz awokado !

Awokado (Persea Scheffer) inaczej smaczliwka, wyrasta sobie jako owoc na ślicznym, wiecznie zielonym, wawrzynowatym drzewku, które może dorastać nawet do 20 m. Botanicznie awokado rośnie w klimacie tropikalnym a sam owoc dość długo dojrzewa bo od 6 do 8 miesięcy. Było wykorzystywane już od dawna bo od ok. 7000 p.n.e.W Meksyku przyrządza się z niego sławetne Guacamole, w Japonii wykorzystuje do sushi natomiast w Brazylii pije jako napój mleczny z lodem.

Dlaczego warto zainteresować się tym na pozór niepozornym, zielonym i niemiłosiernie tłustym owocem?

Otóż jest to przebogate źródło cennych dla organizmu ludzkiego składników. Na domiar wszystkiego awokado jest jedną z odporniejszych roślin na pozostałości pestycydów tzn. że w jakiś sposób potrafi je eliminować lub po prostu nie dopuszcza do odkładania się ich w swoich tkankach. Bliżej na ten temat można poczytać w artykule pt: „Czysta piętnastka czyli warzywa i owoce najbardziej odporne na odkładanie się pestycydów” oraz w artykule pt: „Parszywa dwunastka czyli warzywa i owoce, które podobno można jeść wyłącznie organiczne” .

awokado glutationAwokado jako źródło potasu

Jak wiadomo potas jest niezmiernie ważny i najlepiej dostarczać go z naturalnych źródeł. Syntetyczny można łatwo przedawkować a to pożądane nie jest. O dziwo a może i nie awokado zawiera więcej potasu niż banany, które jak wiadomo są bogate w ten pierwiastek. Niedobory potasu wiążą się z zaburzeniami rytmu serca, osłabieniem mięśni. Ponadto odpowiedzialny jest za gospodarkę wodną, pracę nerek oraz ciśnienie krwi.

Dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym oraz wysokiej zawartości witaminy E nawilża skórę

Awokado posiada wysoką zawartość kwasu oleinowego, który m.in reguluje poziom cholesterolu we krwi, chroni komórki zapobiegając utracie wody czego wynikiem jest właściwe nawilżenie skóry. Rozrzedza krew i zapobiega tworzeniu się zakrzepów. Doskonale sprawdza się w profilaktyce chorób krążenia i nowotworowych m.in. piersi, jajników czy prostaty.

Oprócz kwasu oleinowego zawiera również kwas linolowy, który również posiada pozytywny wpływ na skórę i często jest wykorzystywany w kosmetologii. Gdy w organizmie zabraknie kwasu linolowego spowolniona zostaje regeneracja skóry, która staje się sucha i szorstka a włosy i paznokcie stają się osłabione i łamliwe. Gdy niedobory są znaczne można nabawić się atopowego zapalenia skóry, łuszczycy, egzemy czy innych nieciekawych choróbstw skórnych.

Witamina E natomiast chroni przed niektórym nowotworami, chorobami serca, odpowiada za właściwe nawilżenie skóry, jej aksamitność i jędrność.

Glutation na straży serca i długowieczności

Glutation jest silnym przeciwutleniaczem wytwarzanym przez organizm ludzki. Chroni m.in. przed toksynami, wolnymi rodnikami, opóźnia procesy starzenia, oczyszcza organizm, zmniejsza uszkodzenia komórek, neutralizuje pestycydy /być może dlatego awokado znajduje się na I miejscu czystej piętnastki/, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, pobudza wytwarzanie hormonu wzrostu przez co odmładza ciało, odbudowuje DNA, przyspiesza regenerację uszkodzonych komórek, obniża poziom kortyzolu – hormonu stresu. Wiele osób cierpiących na przewlekłe schorzenia posiada niedobory glutationu. Na szczęście można go pozyskiwać z zewnątrz, głównie z surowizn a awokado jest potężnym jego dostarczycielem. Dzięki odpowiedniej diecie można podnieść poziom glutationu dość szybko.

Ponad to Fitosterol oraz glutation zawarty w owocu zapobiegają niektórym nowotworom oraz chorobom układu krążenia.

Luteina chroni oczy i prostatę

Luteina, której w awokado w porównaniu do innych roślin ją zawierających jest stosunkowo dużo, chroni przed chorobami oczu takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej czy zaćma. Dodatkowo działa przeciw nowotworowi prostaty.

Na dodatek awokado jest bogatym źródłem minerałów w tym żelaza i miedzi działających krwiotwórczo. Zawiera również m.in. kwas foliowy, witaminę b6, witaminę C, witaminę K czy aminokwasy będące budulcem mięśni.  Ze względu na niską zawartość cukru jest doskonałe dla cukrzyków. Przy tym zawiera 80% tłuszczu, takiego który jest niezbędny do budowy błony komórkowej. Białko stanowi natomiast od 10% do 15% owocu.

Dzięki obecności witamy B6 oraz kwasu foliowego zmniejsza poziom homocysteiny, będącej m.in. przyczyną wielu chorób układu krążenia. Co zaciekawi osoby dbające o urodę, awokado pobudza syntezę kolagenu w organizmie.

Jak widać same dobroci płyną ze spożywania awokado. Osobiście nie przepadam za czystym smakiem tego owoca ale wykorzystuję go do wielu sałatek, surówek cz past do smarowania chleba.

Jak się zabrać za awokado?

Najlepiej przekroić delikatnie na pół i wyciągnąć pestkę. Owoc jest bardzo tłusty więc trzeba uważać żeby nie wymknął się z rąk 🙂 . Tę tłustość po kontakcie z rośliną wmasowuję w twarz, ręce czy szyję. Świetnie natłuszcza suchą skórę. Potem dobrze pokropić sokiem z cytryny aby nie stracił barwy i wykorzystać. Awokado jadam jedynie na surowo, gdyż wyłącznie wówczas w pełni zostaną wykorzystane wszystkie jego cenne składniki.

Nie wyrzucaj pestki z awokado!

Pestki z awokado nie wyrzucam, suszę a potem trę na tarce o drobnych oczkach i wsypuję sobie pół łyżeczki do herbaty. Pestka to razy dwa wszystkie pozytywy samego owocka. To normalna bombka antyoksydacyjna więc mimo gorzkawego posmaku dobrze wprowadzić ją do diety. Podsuszenie trochę likwiduje ową gorycz.

pestka z awokadoZ pestką awokado wiąże się pewna moja historia. Sam owoc zajadam od dawna jednak o cennych właściwościach pestki dowiedziałam się trochę później. Jedząc owoc nie wyrzucałam pestek.  Tak bardzo mi się podobały, że postanowiłam wysypać je pod drzewka w ogrodzie. Nie zdążyłam bo później moja wiedza się poszerzyła w kwestii zastosowania owych pestek, i takim oto sposobem żadna z nich nie wylądowała w ogródku, tylko została starta i zjedzona 🙂 . Wydały mi się zbyt idealne aby można je było ot tak wyrzucić.

Tyle dobrego kryje się w tym niepozornym owocu, że wydawałoby się iż stanie się remedium na wiele dręczących schorzeń, jednak nie wystarczy poprzestać jedynie na włączeniu awokado do swojej diety. Dbałość o zdrowie i profilaktyka to całokształt działań podejmowanych we wszystkich obszarach egzystencji.

Najskuteczniejszym, najmądrzejszym, bezstronnym, nieskorumpowanym, nie popsutym przez jakiś chory system zaś lekarzem jest sama NATURA!!