Witamina C doskonała na spalanie tłuszczu, stres, stany zapalne i cukrzycę

Jeśli spalenie tłuszczu a szczególnie tego wokół tułowia stanowi dla Ciebie priorytet, koniecznie przeczytaj ten wpis. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że poczciwa witamina C odgrywa bardzo istotną rolę w spalaniu tłuszczu, głównie tego nagromadzonego pod wpływem stresu. Otóż między stresem, nadwagą i witaminą C istnieje pewien związek.

spalanie tłuszczu

Witamina C a spalanie tłuszczu i ograniczanie stresu

Kiedy narażasz się na uporczywy stres czy to krótkotrwały związany z sytuacjami dnia codziennego czy też długotrwały np. utrata pracy, bliskiej osoby, bankructwo – nadnercza stale pracują i wytwarzają hormony stresu: kortyzol i adrenalinę. Ostatecznie dochodzi do „przemęczenia” nadnerczy co objawia się zaniżoną odpornością i podatnością na wszelakie choróbstwa, wypadaniem włosów, bólem mięśni, depresją, przewlekłym zmęczeniem, trądzikiem, nerwicą, depresją. Zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej szczególnie w okolicach tułowia staje się problematyczne ze względu na podniesione stężenie kortyzolu krążącego po organizmie. Dodatkowo gdy nadnercza są przeciążone, tarczyca również nie działa prawidłowo co pogarsza niepożądany przyrost tkanki tłuszczowej.

Jednak ciekawe badanie [1] wykazało, że witamina C może zmniejszyć reakcję na stres i ochraniać nadnercza co z kolei prowadzi do spalania tłuszczów a nie ich odkładania się. W badaniu testowano wpływ witaminy C na czynność nadnerczy u zwierząt. Szczury, które otrzymywały 200 mg witaminy C dziennie, miały niższy poziom kortyzolu w osoczu oraz obniżone wskaźniki stresu emocjonalnego jak również fizycznego. Badacze są przekonani, że nasi przodkowie spożywali spore ilości witaminy C zawartej w surowych owocach. Jeśli tak było to współczesny człowiek również musi przyjmować duże ilości tej witaminy aby utrzymać zdrowie w różnych warunkach np. w stresie i móc przy tym spalać tłuszcz.

W kolejnym interesującym badaniu naukowcy doszli do wniosków, iż niski poziom witaminy C oraz przemęczenie może zmniejszać spalanie tłuszczu podczas wysiłku. Wyjaśnia to, iż niektórzy ludzie mają znaczny problem z odchudzaniem. W konsekwencji oprócz kontroli spożywanych kalorii oraz aktywności fizycznej dbałość o podaż witaminy C, może okazać się niezbędna przy kontrolowaniu wagi ciała. [2]

Witamina C ogranicza stany zapalne

Oprócz właściwości antystresowych i spalania tłuszczu witamina C obniża stężenie białka c-reaktywnego /CRP/, które to odpowiedzialne jest m.in. za choroby serca. W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z kalifornijskiego uniwersytetu Berkeley [3] wykazano, że u osób przyjmujących ok 500 mg witaminy C dziennie przez okres 2 miesięcy, nastąpił 24% spadek stężenia CRP w osoczu.

Z informacji prasowej:

„Białko C-reaktywne jest markerem stanu zapalnego, jest coraz więcej dowodów, że przewlekły stan zapalny jest związany ze zwiększonym ryzykiem chorób serca, cukrzycy, a nawet choroby Alzheimera”, powiedział Gladys Block, UC Berkeley profesor i główny autor badania. „Jeśli nasze stwierdzenie dot. zdolności witaminy C do obniżania CRP jest potwierdzone w innych badaniach, witamina C może stać się ważnym czynnikiem w zachowaniu zdrowia publicznego.”

W obronie przed urazem, zakażeniem, infekcją organizm wyzwala cytokiny zapalne, które dają informację wątrobie aby ta produkowała CRP. Wśród naukowców nie ma 100% pewności w jaki sposób witamina C obniża poziom CRP, istnieją jednak podejrzenia, że chodzi tu właśnie o zahamowanie wyzwalania cytokin zapalnych.

spalanie tłuszczuWitamina C wpływa na wrażliwość na insulinę

Badacze wykazali, że witamina C obniża poziom glukozy we krwi i stężenie lipidów u chorych na cukrzycę typu 2. 84 badanym podawano albo 500 mg albo 1000 mg witaminy C dziennie przez okres 6 tygodni.  Osobom, które otrzymywały po 1000 mg dziennie witaminy odnotowano znaczny spadek poziomu glukozy oraz insuliny w organizmie, podczas gdy u badanych, którzy otrzymywali dawkę 500 mg dziennie  nie stwierdzono zauważalnych różnic [4].

Oczywiście nie są to wszystkie dobroczynne działania tej życiodajnej witaminy. W tym artykule skupiłam się akurat na przytoczonych właściwościach. Niemniej i to powinno Cię skłonić do wdrożenia witaminy C do swojej diety. Wszelkie surowe warzywa i owoce zawierają jej dość znaczne ilości, jednak trzeba po nie sięgać kilkakrotnie w ciągu dnia, tym bardziej że jest to przyjemne i łatwe…

1.American Chemical Society „Scientists Say Vitamin C May Alleviate The Body’s Response To Stress” August 23, 1999

2.Published online 2006 Aug 31. doi:  10.1186/1743-7075-3-35 Marginal vitamin C status is associated with reduced fat oxidation during submaximal exercise in young adults Carol S Johnston, Corinne Corte, and Pamela D Swan

3.Vitamin C reduces level of disease biomarker, finds UC Berkeley-led study

4.Indian J Med Res 126, November 2007, pp 471-474 Effect of vitamin C on blood glucose, serum lipids & serum insulin in type 2 diabetes patients.  Mohammad Afkhami-Ardekani & Ahmad Shojaoddiny-Ardekani

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz