12 Super Foods – sprawdź czy te najwartościowsze pokarmy znajdują się w Twoim menu!

Super foods to taka super żywność, której właściwości odżywcze i lecznicze są nieporównywalnie lepsze niż pozostałych pokarmów. Dba o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, pomaga zapobiegać wielu chorobom, posiada właściwości przeciwzapalne oraz co powinno Cię bliżej zainteresować działa przeciwstarzeniowo i pomaga zwalczać otyłość. Jeśli często czujesz głód pomimo tego iż sądzisz, że odżywiasz się prawidłowo, prawdopodobnie nie dostarczasz swojemu organizmowi właściwej dawki składników odżywczych. Jesz pewnie produkty wysokoprzetworzone, które tylko odkładają się w tkankach w postaci niepotrzebnych złogów tłuszczowych a tak naprawdę nie odżywiają. Prawdziwe jedzenie to takie, po którym czujesz długo sytość bez potrzeby pochłaniania go w ogromnych ilościach.

Jeśli zatem zależy Ci na zdrowszym, szczęśliwszym, bardziej młodzieńczym życiu wpleć w swoje codzienne menu właśnie super foods.

Oto więc 12 super foods czyli żywieniowych herosów


1.Warzywa

Zacznę od o nich gdyż uważam, że są najważniejsze. Warzywa powinny stanowić zdecydowaną większość ludzkiej diety a to za sprawą ich właściwości antyoksydacyjnych, przeciwcukrzycowych, przeciwzapalnych, wspomagających przemianę materii dzięki zawartości błonnika i walczących z otyłością.

Przykładem takich super warzyw mogą być:

  • czosnek
  • szpinak
  • brokuły
  • kapusta
  • kalarepa
  • kalafior
  • rzepa
  • rzodkiew
  • brukiew
  • brukselka
  • chrzan
  • pomidory
  • słodkie ziemniaki
  • gorczyca

Do warzyw można dodać również aromatyczne zioła o często zaskakującym działaniu

  • oregano
  • tymianek
  • rozmaryn
  • nać pietruszki
  • mięta
  • bazylia

super foods

2. Zdrowe tłuszcze owocowe

Doskonale zwalczają tkankę tłuszczową, posiadają moc antyoksydacyjną i przeciwzapalną. Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Przodujące i te najlepsze to:

3. Nasiona i orzechy

Kontrolują wagę ciała, posiadają działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne. Zawierają biako, błonnik, lignany.

Przykładem super food z kategorii nasiona może być:

natomiast z kategorii orzechy:

  • orzechy laskowe
  • orzechy włoskie
  • słonecznik
  • migdały
  • pestki dyni

oczywiście nie prażone, tylko surowe!!!

4. Fasola, soczewica, ciecierzyca

Wspaniale stabilizują poziom cukru we krwi. Kontrolują również wagę ciała. Do super fooods zaliczają się w tym przypadku wszelkie odmiany fasoli, soczewica, ciecierzyca, fasolka mung.

Są również doskonałym źródłem pełnowartościowego białka.

5.Soja

Soja ma bardzo złą reputację a to ze względu, że jest jednym z pokarmów bardzo chętnie modyfikowanym genetycznie /więcej o GMO znajdziesz w artykule „O GMO koniecznie musisz wiedzieć to!”

W tym przypadku mam na myśli soję nie modyfikowaną a naturalną. Taka soja jest ważnym źródłem białka roślinnego. Zawiera także izoflawony, fitoestrogeny, kwasy omega-3 sprzyjające zdrowiu serca. Soja może być niezbyt dobrze tolerowana przez niektóre osoby więc trzeba być czujnym.

Odpadają w tym przypadku wszelkie kupne produkty przetworzone typu kotleciki sojowe, gulasze itp. Pamiętaj również aby zaopatrywać się wyłącznie w soję organiczną.

6.Ryby zimnowodne

Świetnie kontrolują wagę ciała oraz zawierają kwasy omega-3. Najlepsze są dzikie ryby. Należy również uważać na łososia GMO! Zalecane ryby to śledź, dziki łosoś, sardynki, makrela północnoatlantycka, tuńczyk-dziki!, pstrąg. Unikaj ryb puszkowanych, przetworzonych czy niewiadomego pochodzenia.

7. Owoce super Foods

Moje ukochane owoce, które mogę zajadać garściami. Są doskonałym źródłem antyoksydantów, witamin oraz innych cennych składników.  Owoce posiadają działanie przeciwnowotworowe, antyzapalne, dzięki dużej zawartości błonnika walczą również z otyłością. Na temat niektórych, cudownych właściwości owoców piszę w artykule „Najlepsze owoce na raka – niezwykłe właściwości znanych roślin”

Jeżeli chodzi o czystość owoców, najlepiej pozyskiwać je z pewnego źródła bądź kupować organiczne. Szczególnie dotyczy to jabłek, które chłoną pestycydy jak gąbka.

Takimi owocowymi super foods są

  • jabłka
  • gruszki
  • grejpfruty
  • brzoskiwnie
  • śliwki
  • wiśnie
  • granaty
  • wszystkie jagodowe
  • kiwi
  • banany
  • ananasy
  • graviola

8.Papryka chili

Zamieszczam ją odrębnie ponieważ jest to specyficzna przyprawa o szerokim spektrum działania. O jej ciekawych właściwościach dowiesz się więcej z wpisu „Papryczka chili – ostra z niej dama”. Substancją czynną jest kapsaicyna.

Jest nieoceniona w spalaniu tłuszczu. Jej działanie przeciwzapalne jest naprawdę spektakularne.  Z papryczką nie należy przesadzać gdyż może podrażniać!super foods

9.Jogurt naturalny

Od razu zaznaczam, że chodzi o jogurt od krów karmionych trawą, nie żadną paszą GMO! Jogurt zawiera kultury bakterii, które są bardzo pożyteczne dla organizmu ludzkiego. Jest doskonałym probiotykiem /o probiotykach i ich znaczeniu znajdziesz więcej we wpisie „Naturalne probiotyki niezbędne dla Twojego zdrowia i urody”./

Jogurt jako, że jest świetnym probiotykiem stoi na straży wagi ciała. Dodatkowo posiada zdolności antyoksydacyjne i przeciwzapalne. W naszej sztucznej rzeczywistości o prawdziwy jogurt z mleka niepasteryzowanego bardzo trudno. Nie ma mowy aby w marketach taki był dostępny. To luksus o który niestety niełatwo…

10. Pełne ziarna

Super foods w kategorii ziaren to:

  • owies
  • gryka /doskonałe źródło krzemu/
  • jęczmień

Pełne błonnika, przeciwutleniaczy, składników mineralnych stanowią zdrową alternatywę w stosunku do wszelkich rafinowanych białych mąk czy ryżu.

11.Przyprawy

To naprawdę przebogate źródło silnych przeciwutleniaczy. Choćby taka kurkuma doskonale radzi sobie z komórkami nowotworowymi /„Kurkuma zabija raka a nie człowieka”/ czy przyprawy z artykułu „Te najzdrowsze przyprawy musisz mieć zawsze pod ręką!”

Najlepsze w tej kategorii to:

12. Czekolada

Na koniec zostawiłam sobie czekoladę. Zawiera ona dość kontrowersyjną teobrominę, która jest metabolitem kofeiny. Jednak surowa, gorzka czekolada posiada ogromną ilość przeciwutleniaczy. Aby jednak wykazywała się ona jakimś działaniem musi zawierać co najmniej 70% kakao. Osobiście lubię czekoladę i od czasu do czasu sobie na nią pozwalam.

super foods

Jak widać wybór jest ogromny i można się zajadać tymi wartościowymi pokarmami. Sęk w tym, żeby mieć pewne źródło tych dobroci ewentualnie zaopatrywać się w organiczne. Takie produkty są nieco droższe jednak masz pewność, że są bezpieczne. Wiele z nich można uprawiać samodzielnie choćby na parapecie kuchennym. W artykule „Jak wyhodować szczypiorek zimą tak dla zdrowia jak i przyjemności?” przedstawiłam prosty sposób na uprawę szczypiorku, bez babrania się w ziemi.

Warto się również zapoznać z parszywą dwunastką czyli listą warzyw i owoców, które są najbardziej podatne na odkładanie pestycydów w tkankach. Lista znajduje się tutaj>>

Istnieje również i lista przeciwstawna tzw. czysta piętnastka, z którą możesz zapoznać się tutaj>>

W takim razie nie pozostało mi nic innego jak gorąco zachęcić Cię do bezustannego zdobywania wiedzy w zakresie odżywiania. Pozwoli ona chronić Ciebie i Twoich bliskich przed ubocznymi skutkami totalnej urbanizacji, zanieczyszczenia oraz chemizacji…

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz