4 naturalne zamienniki cukru - słodkiego, długiego życia!

4 naturalne zamienniki cukru – słodkiego, długiego życia!

Zamiennik cukru to pozycja wręcz obowiązkowa dla osób, które nie wyobrażają sobie życie bez czegoś słodkiego a przy tym dbają o swoje zdrowie. Wszyscy już doskonale wiemy jakie negatywne skutki niesie spożywanie białego, rafinowanego cukru łącznie z przyczynianiem się do powstawania nowotworów. Nie trzeba jednak całkowicie rezygnować z przyjemności obcowania ze smakiem słodkim. Zamiast cukru możesz sięgnąć po zupełnie naturalne osładzacze życia i to bez szkody dla własnego zdrowia a nawet z pożytkiem, bowiem oprócz słodkiego smaku posiadają również właściwości zdrowotne. Nie powodują cukrzycy, próchnicy oraz otyłości.

zamiennik cukru

1.Ksylitol

Ten zamiennik cukru jest alkoholem w przeciwieństwie do cukru np. buraczanego który zaliczany jest do węglowodanów. Stąd też posiada niski indeks IG /co oznacza, że jest metabolizowany przy minimalnym udziale insuliny/ i może być stosowany przez diabetyków. Ksylitol występuje w strukturze komórkowej brzozy, malin, kukurydzy. Nawet nasze ciało produkuje ksylitol podczas normalnych procesów metabolicznych. Na skalę przemysłową produkowany jest z kory brzozy więc często można się spotkać z nazwą cukier brzozowy.

Co ciekawe ksylitol wykazuje działanie przeciwpróchnicze gdyż przywraca prawidłowe Ph śliny. Może również zwiększyć gęstość i wytrzymałość kości oraz zwalcza infekcje m.in. gardła czy ucha.

Należy pamiętać, że nagłe zastosowanie większej dawki ksylitolu może powodować efekt przeczyszczający! Do diety należy więc wprowadzać go powoli niewielkimi dawkami. Najlepiej zaopatrywać się w ksylitol ekologiczny wyprodukowany z kory brzozy a nie z kukurydzy niewiadomego pochodzenia i często modyfikowanej genetycznie.

Miej na uwadze, że jest bardzo toksyczny dla psów!

2.Miód naturalny

Kolejnym wartym uwagi zamiennikiem cukru jest prawdziwy miód naturalny. Nie będę się tutaj rozpisywać na temat jego cudownych walorów zdrowotnych. Jeśli interesuje Cię ten temat odsyłam do artykułu – 6 niezwykłych właściwości miodu, które po prostu musisz znać! Aby jednak te właściwości mogły zostać spożytkowane musi to być miód surowy, niepasteryzowany oraz nierafinowany. Miody sklepowe na pewno nie odpowiadają tym standardom. Prawie wszystkie komercyjnie wytwarzane miody są podgrzewane w celu zniszczenia potencjalnych drobnoustrojów, zmniejszenia krystalizacji i zachowania płynności.  Ten proces pozbawia miód wszelkich dobroczynnych właściwości. Zabija enzymy i pożyteczne bakterie.

Miód jest świetnym prebiotykiem czyli pożywieniem dla przyjaznych bakterii jelitowych. Szerzej o tym czym są prebiotyki i co nimi jest w artykule – Najlepsze prebiotyki znajdziesz w naturalnej żywności!  Surowy miód jest również bogaty w związki fenolowe, które mają potężne działanie antynowotworowe, zmniejszają zatory tętnicze oraz obniżają ryzyko zachorowań na choroby sercowo-naczyniowe.

Pamiętaj więc aby nie podgrzewać miodu ani nie słodzić nim ciepłych napojów – oczywiście jeśli zależy Ci na jego walorach zdrowotnych. Jak tak bardzo już musisz pić osłodzoną herbatkę /co dla mnie jest bezczeszczeniem smaku herbat czy ziół/ to posłodź jak będzie chłodna.

3.Stewia

Stewia to roślina o wyjątkowo słodkich liściach. Ten zamiennik cukru o dziwo jest prawie 300 razy słodszy od cukru. Był stosowany przez wieki do słodzenia potraw i napojów. Badanie opublikowane w sierpniu 2017r. wykazało, że glikozydy i ekstrakty z SR mają właściwości farmakologiczne i terapeutyczne, w tym przeciwutleniające, przeciwbakteryjne, przeciwnadciśnieniowe, przeciwcukrzycowe oraz przeciwnowotworowe. W pracy dokonano przeglądu efektów przeciw m.in otyłości, hiperglikemii, nadciśnieniu. Wyciągi wodne i alkoholowe, kwiaty i korzenie stewii  mogą służyć jako naturalne i alternatywne leczenie chorób związanych z zespołem metabolicznym, przyczyniając się w ten sposób do promocji zdrowia.

Stewia zmniejsza stężenie cukru we krwi, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy oraz zwalcza zakażenia.

4.Melasa

Powstaje jako produkt uboczny przy produkcji cukru. Może być buraczana, trzcinowa czy karobowa. Melasa od dawien dawna była stosowana w medycynie ludowej jako antidotum na bóle menstruacyjne, zaparcia, zatrzymanie młodości i urody. Jest w tym coś z prawdy gdyż zawiera bogactwo przeciwutleniaczy. Ten wspaniały zamiennik cukru jest bogaty w wiele niezbędnych minerałów, w tym żelazo, cynk, selen, magnez i potas, a także większość  witamin z grupy B, której niedobory wiążą się z dużym ryzykiem zachorowania na raka. Melasa zawiera także wysokie stężenia aminokwasów i kwasu linolowego , niezbędnego lipidu, który ma udokumentowane działanie przeciwnowotworowe. Wspomaga również walkę z otyłością.

Ze względu na zawartość wapnia, miedzi i żelaza melasa może odgrywać istotną rolę w utrzymaniu mocnych i zdrowych kości. Jest to świetny suplement diety, szczególnie dla kobiet zagrożonych osteoporozą.

Wiedza społeczeństwa w zakresie zdrowego odżywiania stale rośnie, niemniej i tak jestem załamana widząc co ludzie kupują w sklepach. W każdym prawie wózku znajdzie się paczka białego, rafinowanego cukru a przecież wystarczy tylko wiedzieć czym go zamienić z korzyścią dla zdrowia. Pewnie zaraz odezwą się głosy, że te zamienniki cukru to drożyzna. Owszem są droższe od białego cukru ale niewiele. Do tego i tak nie będziesz zajadać takich słodzideł łyżkami bo zwyczajnie nie da rady.

Ciekawe, który z podanych zamienników cukru stosujesz? A może nie potrzebujesz żadnego słodzidła?

Informacje zawarte na blogu są moimi subiektywnymi dociekaniami, obserwacjami i z chęcią się tym dzielę.

Dodaj komentarz

18 komentarzy do "4 naturalne zamienniki cukru – słodkiego, długiego życia!"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Kalina
Gość

Ja w dużej mierze odzwyczailam się od cukru, kiedy byłam na diecie i dziś często po prostu rezygnuję zd dodawania i cukru i innych słodziw. Często dodaję też do wypieków cynamonu lub wiórki kokosowe

Szaman
Gość

Znam te zamienniki i je lubię 🙂

Kamil
Gość

Ze wszystkich wymienionych tu zamienników stosuję tylko miód. Absolutnie żadnego cukru do herbaty, kawy czy gotowania.

Kasia
Gość

W swojej kuchni mam stewię i miód. Spróbuję jeszcze włączyć ksylitol, bo nię wyobrażam sobie życia bez słodyczy:)

klaudia j
Gość

ja generalnie wykluczyam biały cukier. Jeśli chodzi o ciasta, to z ksylitolem

Ania
Gość

Ksylolitol, stewia i miód są w mojej kuchni od dawna, Staram się je stosować choć mają trochę inny smak.

Koza domowa
Gość

Bardzo przydatny post, dzięki! Kasia

Kinga - mylittlepleasures.pl
Gość

Ja wybieram miód. Słodzę nim niekiedy kawę, jeśli nie jestem w stanie wypić jej bez posłodzenia. Herbatę czy ziołowe herbatki piję bez cukru. Ogólnie zeszłam z dwóch pełnych łyżeczek cukru do zera i jestem z siebie bardzo dumna 🙂

Dalwi Szyje
Gość

Stawiam na miód! Ogólnie nie słodzę, herbaty czy kawy, jak piekę ciastka to dodaję trochę miodu.

Herbartium
Gość

Baardzo polecam również odpowiednik ksylitolu (również alkohol cukrowy). Mniej kalorii i brak potencjalnych kłopotów w układzie pokarmowym 🙂

Monika - Paris by Moni
Gość

Ja stosowałam ksylitolu, który zadziałał w ten sposób, że odzwyczaił mnie od cukru. Teraz już w ogóle nie muszę słodzić i przestałam lubić nadmiernie słodkie produkty.

gimpelife
Gość

W taką porę roku zdecydowanie wygrywa u nas miód 🙂

Lyda
Gość

Hej 🙂 Mimo, że osobiście znam dobrze wszytskie te produkty, ponieważ branża jest mi bliska, to bardzo potrzebny wpis dla tych, którzy nie znają zdrowej atrnatywy cukru 🙂 Pozdrawiam ciepło

kosmetykofanki
Gość

Ostatnio najczęściej sięgam po erytrytol, zaczynałam od miodu i stewi 😀

Artur
Gość

Z tego zestawu trawię tylko miód. Reszta jeszcze wypala mi kubki smakowe 🙂 Pozdrawiam!

Dietetyk Na Walizkach
Gość

Bardzo ciekawy wpis. Fajnie, że dodałaś wzmiankę o tym, że ksylitol może być też podrabiany i pozyskiwany z kukurydzy. Zawsze uczulam na to moich czytelników i pacjentów. Podoba mi się też to, że dodałaś „naturalny” do miodu, bo to również bardzo ważna kwestia.

Kosmetolog
Gość

krótko, zwięźle i na temat, dziękuję 🙂