Jak szybko zasnąć - 7 niezawodnych i prostych sposobów

Jak szybko zasnąć – 7 niezawodnych i prostych sposobów

Udostępnij

Jak szybko zasnąć i nie przewracać się całą noc z boku na bok? Sądzę, że nie tylko Ty masz takie pytania. Problemy ze snem męczą znaczną część społeczeństwa. Przyszło nam żyć w bardzo dziwnych czasach i odbija się to ogromnie na psychice. A problemy z zasypianiem są tylko objawem czegoś co Cię dręczy. Mogą wynikać również z wielu schorzeń somatycznych jednak w tym artykule skupiam się na zagadnieniu jak szybko zasnąć bez względu na przyczynę problemów ze snem. Wiadomo, że te należy jak najszybciej znaleźć i zlikwidować ale w tym ciężkim dla Ciebie okresie te moje podpowiedzi mogą Ci pomóc i uczynić życie znośniejszym.

1. Jak szybko zasnąć medytując przed snem

Rzetelna i konsekwentnie stosowana medytacja może zdziałać cuda w tym zakresie. Szkopuł jednak tkwi w tym, że nie każdy potrafi medytować. Medytacji trzeba się nauczyć. To proces długotrwały jak zdobywanie kolejnych szczebli drabiny. Jednak te proste ćwiczenia, które podaję poniżej, mogą rozpocząć Twoją dłuższą przygodę z medytacją. Na zachętę podpowiem Ci, że medytacja świetnie działa na koncentrację i pamięć o czym więcej piszę w artykule Jak poprawić pamięć za pomocą medytacji i muzyki?

Ćwiczenie medytacji Nr 1

  • Spróbuj rozluźnić wszystkie mięśnie w ciele.
  • Odliczaj powoli od 200 w dół aż dojdziesz do 1. Przy każdej liczbie wyobrażaj sobie jak ona wygląda. Jeżeli odliczanie od 200 będzie dla Ciebie za krótkie, ustal swój własny pułap. Osobiście nigdy nie zdarzyło mi się dobrnąć do 1 bo już wcześniej zapadałam w sen.

Ćwiczenie medytacji Nr 2

  • Wyobraź sobie płomień świecy.
  • Wpatruj się w niego dokładnie. Zespól się z nim. Niech spokój tego płomienia pozwoli oddalić się wszelkim krążącym myślom. Uwolnij się od jakichkolwiek myśli a jeśli jeszcze nie jesteś w stanie tego zrobić, to przynajmniej pozwól im swobodnie przepływać. Nie zatrzymuj żadnej z nich na dłużej. To nie jest proste ale w miarę opanowywania umiejętności, staje się naturalne.

Pierwsza technika medytacji przypomina przysłowiowe liczenie baranów i w gruncie rzeczy tak jest. Mądrości ludowe jak widać od wieków wykorzystywały potęgę medytacji w przypadku problemów z zasypianiem.

jak szybko zasnąć

2. Jak rozluźniać mięśnie?

Rozluźnianie mięśni również jest rodzajem medytacji. Jest to doskonały sposób nie tylko na zaśnięcie ale również w ciągu dnia jako ćwiczenie minimalizujące stres. Można je wykonywać praktycznie wszędzie a w przypadku problemów z zasypianiem, sprawdza się rewelacyjnie.

Jak właściwie rozluźniać mięśnie?

  • Zacznij od nogi lewej lub prawej jak wolisz – powoli rozluźniaj każdy mięsień począwszy od stóp w górę do uda.
  • Podobnie rozluźnij drugą nogę.
  • Rozluźnij pośladki.
  • Rozluźnij brzuch i lędźwie.
  • Rozluźnij klatkę piersiową.
  • Rozluźnij 1 rękę lewą lub prawą jak wolisz począwszy od palców w górę do ramienia.
  • Podobnie rozluźnij drugą rękę.
  • Rozluźnij szyję.
  • Rozluźnij twarz / ta może być bardzo spięta/
  • Na koniec skup się na dokładnym rozluźnieniu szczytu głowy. To trudne ale bardzo skuteczne. Doskonale likwiduje również napięciowe bóle głowy.

Po takiej sesji ciało powinno być bezwładne, lekkie, jakby z gąbki. Po całkowitym i rzetelnym rozluźnieniu ciała/bez oszukiwania samego siebie/,  sen szybko nadchodzi.

3. Jak szybko zasnąć rozluźniając oczy i oczodoły?

Ten sposób można wpleść w rytuał rozluźniania całego ciała ale można też stosować samodzielnie. Dlatego wyodrębniłam go osobno. Niby takie nic a moc ma potężną. Koniecznie wypróbuj ten sposób. Na pierwszy rzut wygląda dziwnie ale jest diabelsko skuteczny.

Połóż się wygodnie i staraj się rozluźnić wszystkie mięśnie wokół oczu. Poczuj jak oczy zapadają się /w przenośni oczywiście/ w dół głowy, jak stają się ciężkie a powieki ołowiane tak, że nie można ich otworzyć. Sen nadejdzie dość szybko i nawet nie będziesz w stanie wychwycić tego momentu. Doprawdy, kapitalna metoda – gorąco polecam jej wypróbowanie.

4. Aktywność fizyczna przed snem?

Jeżeli chcesz szybko zasnąć musisz zrezygnować z jakiegokolwiek wysiłku fizycznego przed snem. Ruch to sygnał mobilizacyjny dla organizmu. Przygotowany jest on wówczas na działanie a nie odpoczywanie. Jeżeli więc masz problemy z zasypianiem to lepiej trenuj do godziny 18:00.  Potem się relaksuj i odpoczywaj.

5. Czy sygnały świetlne i energetyczne przeszkadzają zasnąć?

Wiele osób ogląda coś przed snem. A to przeglądają telefony, komputery, telewizor czy strzelają sobie rozgrywkę w ulubionej gierce. Niektórym to nie przeszkadza ale większość z nas staje się wówczas bardziej pobudzona i ochota na sen skutecznie odchodzi. Jasne światło przeszkadza w tworzeniu się melatoniny zwanej hormonem snu. Tryb czuwanie-sen zostaje zaburzony. Dodatkowo wydzielane przez urządzenie pole elektromagnetyczne czy promieniowanie wi-fi również nie jest obojętne.

Jeżeli więc zależy Ci na jakości snu to w sypialni nie powinno być w ogóle takich urządzeń. A jeśli upierasz się przy telefonie komórkowym czy innym podobnym sprzęcie w sypialni to przynajmniej na czas snu wyłącz korzystanie z sieci.

6. Jak szybko zasnąć z pomocą muzyki

Idealnie jest zasypiać w zupełnej ciszy ale niektóre osoby miewają wówczas natrętne myśli. W takich przypadkach rewelacyjnym sposobem jest słuchanie cichej, spokojnej, relaksującej muzyki np. ambient, chillout.

7. Jak szybko zasnąć bez kawy i innych używek?

Jeżeli jesteś kawoszem i masz problemy ze snem, wiedz że kawa pita nawet sporadycznie może utrudniać zasypianie a sama jakość snu jest niższa. I to bez względu na to czy jest pita bezpośrednio przed snem czy rano. Wiem coś o tym bo przerabiałam ten problem osobiście. We wpisie 8 powodów dlaczego nie piję kawy – uwzględniłam również jej związek ze snem.

Natomiast alkohol, narkotyki, nikotyna i inne używki tylko pozornie powodują senność bo tak naprawdę taki “sen” to żaden sen. Nie spełnia swojego zadania a organizm się nie regeneruje.

Te 7 prostych sposobów może w niewiarygodny sposób podnieść jakość Twojego snu i jeśli tylko będziesz stosować je konsekwentnie, bez oszukiwania samego siebie, to wszelkie problemy z zasypianiem odejdą w zapomnienie. Oczywiście oprócz tych sposobów którymi się z Tobą podzieliłam, niezmiernie ważna jest sama higiena snu. Wywietrzone, czyste pomieszczenie, brak hałasu, rozpraszających bodźców to tylko niektóre z jej elementów.

No cóż pozostało mi tylko życzyć Ci przyjemnego i głębokiego snu.

 

 



3
0
Skomentujx
()
x